Thanks My Followers!

Saturday 26 March 2011

Triple Pleasure Cupcake



Hi semua, hari ni saya nak kongsikan resepi cupcake yang memang terasa nikmat kelazatan 3 rasa dalam 1 ngap hehe…Sebab kek ni dipanggil triple pleasure coz ada rasa custard, blueberry dan coklat….tapikan the ultimate indulgence about this cake is…the Hershey’s chocolate syrup! Adunan sirap coklat dalam kek ni memberikan rasa yang berbeza dengan kek coklat lain yang pernah saya buat. The sky is your limit, so please do drizzle some chocolate syrup on top of your cuppies just like I did.. Tapi kan jangan merungut tau sebab resepi ni panjang berjela but it’s worth the taste…at least for me.. :)So selamat mencuba….

I) Bahan untuk kek cawan coklat

180g ………………………..mentega
2 sudu teh ………………..esen vanilla
4 biji ………………………..telur
220g…………………………gula caster
250g ………………………..tepung naik sendiri (self rising flour)
50g ………………………….serbuk koko
3 sudu besar……………..susu UHT
4 sudu besar ……………..sirap coklat Hershey’s

II) Bahan untuk filling

a) Custard filling (klu tak berapa rajin, guna je instant custard powder)

3 butir …………………….kuning telur
40g …………………………gula caster
20g …………………………tepung jagung
20g …………………………tepung gandum
1 sudu besar …………….mentega
300 ml …………………….susu UHT
1 sudu teh ………………..esen vanilla

b) Blueberry filling (beli kat kedai kek je)

III) Bahan untuk frosting

1 cawan ……………………non-dairy whipping cream
½ cawan ………………….gula icing (ayak)

Cara-cara

I) Kek coklat

Ayak kesemua bahan kering. Pukul mentega, esen vanilla dan gula caster dengan mixer pada kelajuan tinggi selama 4 minit. Kemudian masukkan telur satu per satu sehingga habis pada kelajuan rendah. Dengan kelajuan sederhana, masukkan bahan-bahan kering yang telah diayak berselang seli dengan memasukan susu UHT. Setelah sebati masukkan pula sirap coklat Hersey’s dan adun mesra. Masukkan adunan dalam cawan kertas dan bakar pada 175°C selama 22 minit.

II) Custard filling

Campurkan kuning telur, gula caster, tepung jagung, tepung gandum sehingga menjadi seperti paste. Didihkan susu bersama esen vanilla di atas api sederhana kecil. Masukkan susu panas ke dalam paste tadi dan kacau cepat-cepat (jangan berhenti kacau) di atas api supaya custard tidak berbiji nanti. Gunakan whisk tangan dan kacau hingga likat dan apabila muncul buih dari custard, itu petanda sudah masak dan angkat daripada dapur. Teruskan kacau untuk elak berbiji. Masukkan mentega dan gaul sebati. Apabila custard agak suam, wrap dengan cling film dan masukkan dalam peti sejuk. Sedia untuk diguna untuk kek atau boleh juga makan dengan puff cream kan..yum!

III) Frosting

Pukul krim putar sehingga soft peak dan tambah gula icing (guna speed sederhana dan naikkan ke speed tinggi) hingga gebu dan menjadi stiff peak. Masukkan dalam peti ais sehingga hendak diguna.

How to assemble our delicious cuppies?

Potong bahagian atas kek cawan, letakkan custard dan blueberry  filling. Tutup kek dengan potongan yang atas dan icingkan frosting tadi. Hiaskan dengan percikan sirap coklat Hershey’s. Lepas tu siap untuk dimakan.Enjoy!

2 comments:

  1. waaahh.. sedapnye. rase cm nk buat la utk birtday kwn nnt =)
    thanks for the recipe <3 cik fatimah

    ReplyDelete
  2. hehe awak buat tau nanti...serius sedap kek ni (bukan nak angkat bakul ye :P)...welcome Halle!

    ReplyDelete