Thanks My Followers!

Friday 25 March 2011

Homemade Hostess Cupcake



Salam siber kepada semua, pernah dengar tak atau makan hostess cake? Cake ni famous kat negera omputeh cam US. Saya pun tak penah makan yang original… :P so apa kata kita try buat dengan citarasa homemade…rasa dia memang sedap tapi saya tak sure lah sama ke dengan yang commercial product….just give it a try and taste for yourself…

I) Bahan untuk kek coklat

(sila ikut resepi kek coklat Triple Pleasure Cupcake)

II) Bahan untuk Marshmallow fluff

3 biji ……………………..telur putih (suhu bilik)
2 cawan …………………glucose (boleh beli di kedai kek)
½ sudu teh…………….garam
2 cawan …………………gula icing (ayak)
1 sudu besar …………..vanilla

III) Bahan untuk Chocolate ganache

½ cawan ………………...dairy whipping cream
1 sudu besar ……………glucose
1 cawan …………………..coklat cip atau coklat masak

Cara-cara

I) Sila ikut resepi kek coklat Triple Pleasure cupcake.

II) Marshmallow fluff

Campurkan telur putih, glucose, garam dalam mixer dan pukul pada speed tinggi untuk 5 minit atau sehingga pekat dan isipadu berganda. Dengan menggunakan speed low, masukkan gula icing sehingga sebati. Akhir sekali masukkan esen vanilla. Sedia digunakan atau boleh di simpan dalam peti sejuk selama 2 minggu.

III) Chocolate ganache

Masak dairy whipping cream bersama glucose sehingga mendidih dengan api sederhana kecil. Apabila mendidih, angkat daripada dapur, masukkan coklat chip. Kacau menggunakan whisk tangan sehingga licin dan berkilat. Ok dah ready.

How to assemble our cuppies?

Buatkan lubang pada bahagian tengah kek. Isikan dengan marshmallow fluff dan tutup kembali dengan kek bahagian atas sehingga kemas. Celupkan kek ke dalam ganache. Kemudian icingkan kek dengan marshmallow fluff seperti bentuk wayar telefon..dengan niat nak meniru rupa asal kek yang original..pastu makan!

No comments:

Post a Comment